De ce să participi la acceleratoare de afaceri?

Idei, idei,idei și vapoare întregi de idei. Dacă tu crezi că ai o idee unică care crezi că ar putea să schimbe lumea, da’ chiar să o revoluționeze, ceva în genul Facebook sau Bitcoin, să fii sigur că cineva a avut acea idee înaintea ta.

Toată lumea are idei însă nu toată lumea le și implementează. Nu neaparat că nu ar vrea să le implementeze însă deseori apar diverse obstacole. Unele reale și altele false.

Dacă mergi pe stradă și întrebi pe cineva care e primul obstacol pe care crede că l-ar întâmpina dacă ar trebui să implementeze o idee de afaceri, ce răspuns crezi că ar da? Crezi că un procent de 80% ar zice că banii?. Uneori cred că acest procent e mult prea mic față de realitate. Dar asta e irelevant. Ideea e că BANII sunt cel mai mare obstacol, fals, de care potențialii antreprenori se lovesc cu capul (da’ așa cu putere). Și gata, de acolo nu mai pleacă. S-au împotmolit și nu mai fac nimic.

Așa cum zice o glumă veche:

Bețivul:  “Dă Doamne

Domnul: Da’ de unde foc?!”

E drept că de unde nu este nu prea ai ce să iei. Și atunci ce să faci cu acest obstacol fals? O variantă ar putea fi să te bagi într-un accelerator de afaceri și să vezi dacă poți primi o sponsorizare.

Partea bună la tot acest proces este că până să ajungi la sponsorizare musai să treci prin niște etape. Așa o să vezi dacă într-adevăr această idee revoluționar de revoluționară e chiar atât de revoluționară încât să poți crea o revoluție într-un domeniu.

Acceleratoarele funcționează de regulă după următorul model

  1. Prezentare idee
  2. Votare idee
  3. Lucru în echipă pentru creare MVP (minimum viable product)
  4. Prezentare MVP
  5. Dai de băut la toată lumea că ai câștigat

Până să ajungi la punctul în care să dai de băut, poți să începi să îți pui câteva întrebări, nu din acelea existențiale , ci referitoare la ideea ta. Trebuie să o cizelezi ca să vezi dacă măcar sună/pare fezabil. Câteva întrebări ajutătoare ar fi:

Ce problemă rezolvă ideea mea?

***Rezolvi vreo problemă? Este nevoie de soluția ta? În caz că nu poate nu este neaparat ceva ce trebuie. Ca alternative poți să te uiți în jur și să vezi ce problemă ai putea rezolva. Ce este deranjant pentru tine? Ce crezi că ai putea îmbunătății?.

Te uiți la UBER și ai zice la prima vedere că nu a rezolvat nici un fel de problemă, însă pe lângă faptul că a deschis piața pe segmentul carsharing-ului, a îmbunătăți serviciul pentru utilizatori, oferindu-le o transparență totală în ceea ce privește banii, posibilitatea de a da feedback șoferilor, posibilitatea de a face split și totul în mediul online. A îmbunătățit exemplar serviciul.

AirBnb la fel. Poți închiria extrem de simplu o proprietate și totul ține de calitatea serviciului pe care îl oferi. Totul printr-o aplicație

Cine mai face asta?

***Șansa ca idea ta să nu fie aplicată într-o altă parte este de la deloc spre și mai deloc. Chiar dacă poate nu există în țara/orașul/comuna/satul/apartamentul/patul tău, atunci sigur e aplicată în alt loc. Înainte de Facebook era Friendster, MySpace sau Hi5. Competitori există chiar dacă la prima vedere par că nu ar fi.

Ce este diferit la mine?

***Care e sosul tău special? (după cum te-ar întreba un masterchef cu 3 stele Michelin în plamares). Prima data când a apărut Instagram, aplicația se numea Burbn și focusul principal al aplicației era pentru check-in și realizare de planuri de călătorii. Faptul că puteai să pui poze și să le distribui era doar un feature pe care puține aplicații le-au avut. Publicul s-a concentrat pe acel feature și aplicația a explodat. That was their special sauce.

Cine sunt clienții mei?

***Cine ar cumpăra produsul tău? Practic chiar și atunci când faci un banal vlog trebuie să îți pui o astfel de întrebare. Niciodată răspunsul nu e “tătă lume’”. Musai să existe o segmentare. La fel ca acest blog. El este făcut pentru elevii care doresc să meargă la facultate și care au înclinații înspre antreprenoriat. Dacă ești un cititor cu câțiva ani mai mulți în traistă, nu e cu supărare, că poate îți e de folos informația.

Cum aș putea valida idea?

***De unde știi că lumea chiar va aprecia super idea ta revoluționară? De unde știi că e o nevoie a oamenilor ceea ce creezi?. Pare tentant să treci peste partea de cercetare (chiar cel mai tentant) însă dacă pui întrebările potrivite s-ar putea să afli lucruri la care nu te așteptai.

Dacă Ford ar fi întrebat oamenii ce își doresc, ei ar fi răspuns că vor cai mai rapizi și astfel nu s-ar fi ajuns vreodată la realizarea unei mașini în serie pentru fiecare om de rând. Pune întrebările astfel încât să afli nevoile lor reale și vezi dacă acestea se regăsesc, sau s-ar putea regăsi în produsul tău. Astfel vei putea crea ceea ce își doresc și nu ceea ce crezi tu că își doresc.

După ce ți-ai pus aceste câteva întrebări și ți-ai conturat idea puțin mai bine, poți să te pui să o explicit cuiva, în 30 de secunde, ca la un copil de 7 ani.

Dacă explicit idea ta  cuiva și nu o înțelege, atunci înseamnă e prea complicate.

Speech-ul pe care ti-i l-ai realiza trebuie să îi convingă pe oameni să îți voteze ideea. Mai mult decât să o voteze, tu trebui esă îi convingi să ți se alăture pentru a putea lucre cu ei.

În funcție de accelerator, chiar dacă nu îți este votată ideea de către participanți, iar investitorii văd un potențial  mare în acea idee atunci există șanse să poți să mergi mai departe.

Acum ai ideea, ai echipa, Let’s do it!

Let’s do what?

Începi să comunici cu echipa pentru a vedea concret înspre ce direcție se îndreaptă ideea. Chiar dacă echipa ți s-a alăturat, asta nu înseamnă că nu au idei diferite de îmbunătățire sau chiar și pivotare a idee.

Aici ți se va vedea calitatea de lider (sau dictator). Ține minte că nimeni nu este obligată să te ajute în realizarea acestei idei și modul în care comunici va face diferența. Contribuția va trebui să o ai și tu. Chiar cea mai grea contribuție. Nu vei putea să dai doar indicații și să îți asumi un rol de băgător de seamă. Dacă crezi că nu ai niciun skill, pune mâna pe telefon și începe cercetarea.

La fiecare pas înaintat (stabilit direcție business, public țintă, monetizarea, etc) ceri ajutorul unui mentor. A da, nu am zis că există și mentori? Da, ei există. Oameni care au experiență în domenii diverse și au capacitatea să vadă mai departe decât tine. Poți să muncești ore în șir iar la final mentorul să îți demonteze tot. Stoarce tot ce poți din ei. Tot.

După multe contraziceri, frustrări și ochi dați peste cap, aveți un prim MVP(iiiiii).

Prezinți țanțoș, alături de echipă, MVP-ul, apoi aștepți răbdător întrebările, asculți și mai răbdător criticile, închiți în sec și compari ce n-ai avut tu și au avut alții.

La final de zi(le) indiferent dacă ai câștigat sau nu, ai ieșit cel puțin câștigat.

Pe lângă noi tovarăși și mâncare gratis (nu că acasă ai răbda foamea), ai făcut primul pas înspre antreprenoriat, înspre a crea și dezvolta ceva. Ai dat peste greutăți, ai trecut peste (sau pe lângă) ele și indubitabil ai crescut. De aceea să participi la acceleratoare.

Adevărul e că sunt puține acceleratoare în țară. Și doar în anumite orașe.

Însă sunt și mai puține doar pentru elevi. La UBB am ]nceput crearea de viitori antreprenori. Prin crearea târgului firmelor de exercițiu elevii din toată țara vor avea oportunitatea de a face un prim pas în antreprenoriat. Chiar dacă modelul de lucru va fi diferit față de acceleratoarele clasi, asta nu contează. Experiența în sine va fi smnificativ mai importantă.

S-a început crearea unei comunități de elevi care au aspirații dincolo de GTA V online. Se va avansa cu înscrierea celor care doresc să și implementeze și încet-încet se va crea viitoarea generație de antreprenori.

Aici e grupul https://bit.ly/2KJLPxi

Indiferent dacă câștigi sau nu, odată ce treci printr-un accelerator (sau târgul firmelor de exercițiu cum e la noi) cu acea idee, greu va fi să o lași (ideea) din mână.

Sănătate la iepuri!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *